Tuesday, May 11, 2010

RISIKO KEGUGURAN BAGI WANITA BERUSIA

Adakah wanita yang berusia, lebih berisiko untuk keguguran?

Penyelidikan telah menunjukkan yang risiko keguguran adalah diantara 12-15% dikalangan mereka yang berusia 20’an dan ia meningkat kepada 25% pada wanita yang berusia 40’an. Kenaikkan ini berlaku kerana meningkatnya kes-kes kromosom tidak normal dan telur yang tidak berkualiti dikalangan wanita yang lebih berusia.

Adakah masalah-masalah lain yang boleh dihadapi oleh wanita yang berusia 35 tahun keatas?

Ya!..Mereka juga lebih terdedah kepada masalah perubatan kronik seperti kencing manis dan darah tinggi. Adalah penting untuk anda pastikan penyakit ini di kawal sepenuhnya sebelum berusaha untuk hamil, kerana ia meninggikan risiko terhadap kesihatan ibu dan bayi. Rawatan yang optimal sebelum hamil dan semasa hamil akan mengurangkan komplikasi penyakit ini.

Darah tinggi dan kencing manis juga boleh terjadi semasa hamil terutama kepada mereka yang melebihi usia 30. Sekiranya anda berusia 35 tahun, adalah sangat penting untuk anda mendapat diagnosa dan rawatan awal terhadap penyakit ini.

Kejadian bayi meninggal di dalam kandungan juga tinggi dikalangan wanita berusia 35 tahun keatas. Wanita berusia juga lebih cenderung untuk melahirkan anak yang lebih kecil saiznya.
Kelahiran secara cesarean juga tinggi terutamanya dikalangan mereka yang hamil anak pertama.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...