Tuesday, May 11, 2010

12 SEBAB MENGAPA HAID ANDA LAMBAT


Risau sebab haid tidak datang? Kecuali anda memang merancang untuk hamil, haid yang lewat memang memeningkan kepala kebanyakkan wanita.
Kehamilan adalah perkara pertama yang anda fikirkan sejurus haid anda lewat tetapi ia bukanlah satu-satunya sebab mengapa haid tidak datang. Dibawah terdapat 12 kemungkinan kenapa ia boleh terjadi:
  • Tekanan. Tekanan dalam bentuk fizikal dan mental boleh mempengaruhi hormon anda dan seterusnya haid kita. Bila kita dalam keadaan tertekan badan akan mengeluarkan hormon stress yang boleh menganggu ovulasi dan seterusnya memberhentikan haid kita.
  • Masalah kesihatan: Sakit secara tiba-tiba seperti demam panas, menjalani pembedahan, atau sakit yang memerlukan rawatan intensif boleh memberikan tekanan fizikal terhadap badan dan seterusnya menganggu kedatangan haid kita.
  • Ubatan: Mungkin baru baru ini anda baru mencuba jamu atau menjalani rawatan traditional atau intensif untuk menguruskan badan. Sekiranya betul, kemungkinan besar ia punca mengapa haid anda lewat.
  • Berlebihan hormon prolaktin:
    Hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid anda lewat berbulan-bulan lamanya. Sekiranya anda merasa seperti susu keluar dari puting payudara atau pening kepala, berjumpalah dengan doktor kerana kemungkinan besar anda mengalami masalah hyperprolatinemia.
  • Menyusu badan:
    Sekiranya anda menyusu badan terutamanya secara eksklusif, haid anda mungkin tidak akan datang sehingga berbulan-bulan.
  • Masalah tiroid:
    Rasa panas, berdebar dan kekurangan berat badan secara mendadak mungkin merupakan tanda yang anda mengidap penyakit tiroid. Jangan berlengah sekiranya ia disertai dengan haid yang sedikit atau tiada langsung.
  • Gemuk:
    Berlebihan lemak dalam badan boleh memberikan ketidak-seimbangan hormon kerana ia menjadi tempat simpanan hormon estrogen. Berlebihan hormon estrogen akan menyebabkan haid anda terganggu seterusnya lewat haid. Cuba kurangkan 10% dari berat anda sekarang dan kemungkinan besar kitaran haid anda kembali seperti biasa.
  • Terlalu kurus:
    Tidak cukup lemak dalam badan juga boleh memberikan masalah terhadapi haid anda. Ini kerap terjadi kepada mereka yang terlalu banyak senaman seperti atlit dan penari balet. Mendapatkan kembali berat badan yang sepatutnya dengan secara automatik akan mengembalikan haid anda semula.
  • Tersilap kira:
    Masalah ini juga kerap terjadi. Dikatakan 40% wanita gagal mengingati dengan tepat tarikh sebenar haid mereka. Asal ia dalam kitaran 21-35 hari, haid anda andalah normal. Pastikan mencatit dalam nota hari pertama haid anda setiap bulan supaya anda tidak lagi risau.
  • Menopos:
    Bagi mereka yang berusia lewat 40’an, mengalami haid yang semakin sedikit dan jarang-jarang adalah salah satu tanda menopos. Sekiranya bimbang, berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan dan sedikit ujian darah boleh membuat diagnosa yang tepat. Anda juga disarankan untuk menjalani pap smear untuk memastikan yang anda tidak mengalami masalah dipangkal rahim.
  • Pencegah hamil:
    Sekiranya anda baru-baru ini mengambil hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon, ia adalah sebab mengapa haid anda lewat datang. Alat pencegah hamil berhormon menghalang ovulasi terjadi seterusnya kedatangan haid. Jadi jangan risau!
  • Hamil:
    akhirnya, sebab mengapa anda lewat haid adalah kerana anda hamil!... congrats!! Ujian air kencing dengan mudah dapat memberikan pengesahan.

Apa yang anda perlu buat sekarang?

Sekiranya anda hamil, buatlah temu-janji dengan doktor sakit puan untuk memastikan kehamilan anda. Sekiranya ujian air kencing negatif atau sedikit kabur, anda boleh mebuat ulangan 2-3 hari kemudianya dan semestinya ia akan positif 100% sekiranya anda betul–betul hamil. Walaubagaimana, sekiranya masih negatif selepas ujian kedua, ia adalah sebab yang baik untuk anda berjumpa dengan doktor anda untuk mencari punca sebenar mengapa haid anda lewat.


73 comments:

  1. saya ferlyn...last saya datang bulan, bulan march... tapi sampai sekarang saya belum datang bulan...petengahan may saya telah test mengunakan urine test tapi negatif....saya pun rasa lega time tu...saya fkr hujung bulan 5 ni sy datang bulan tetapi tidak..saya sangat bimbang...kerana saya takut saya hamil....

    ReplyDelete
  2. saya daywiee...last sy period ialah bln mei...iaitu 28hb...smpai skrg sy blm dtg bulan lagi... beberapa bln yg lpas sy ada mengamalkan minum teh utk melangsingkan badan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAYA PUN MACAM TU JUGA,BARU SEMIGGU MENGAMALKAN MINUM TEH,SAMPAI SKRG BELUM DATANG PERIOD...TAPI BADAN NI MACAM ORG PREGGY.....CHECK NEGATIF..TAPI BETUL KE MINUM TEH AKAN EFEC PERIOD KITA

      Delete
  3. ferlyn : sy tidak pasti adakah sebenarnya anda ada merancang kehamilan tidak. Apa yang boleh anda lakukan adalah melakukan test urine beberapa kali untuk kepastian samada anda hamil atau tidak. Jika tiada petunjuk kehamilan, sy sarankan anda berjumpa dengan doktor terlebih dahulu. Namun, kebiasaannya dlm kes sebegini most probably berkaitan dengan faktor hormon imbalance. Dari sudut pemakanan, sy syorkan ada boleh cuba PCN untuk penyelesaian dalaman.

    daywiee : kadang kala pengambilan sesetengah produk pelangsingan berkemungkinan boleh mengganggu fungsi hormon badan semulajadi. jadi apa yang terbaik untuk anda adalah melakukan pemeriksaan segera. Dalam masa yang sama, sy syorkan juga anda boleh cuba mengamalkan PCN untuk membetulkan semula sistem dalaman anda. Kebiasaanya masalah ini berkaitan dengan hormon imblance.

    ReplyDelete
  4. saya hunn..bulan lepas sy period 12hb tp bln ni smpai 15 hb pun ,blum dtg lg..sy sdah gunakan urine test,tapi negatve..

    ReplyDelete
  5. Saya berusia 22 tahun. Belum berkahwin dan menghadapi masalah haid tidak teratur sejak beberapa tahun lalu. Saya pernah membuat pemeriksaan dengan doktor sakit puan 4 tahun lepas, dan beliau mengatakan perkara tersebut normal bagi remaja di usia muda sehinggalah awal 20-an. Beliau memberikan ubat EPO utk menyelaraskan haid. Selamatkah bagi sy utk bergantung kpd pil EPO tsbt setiap masa? Kali terakhir saya datang bulan 3 bulan lepas. Masih normal ke?

    ReplyDelete
  6. en zariman :
    bley sy thu berkaitan PCN

    ReplyDelete
  7. saya datang period pada 24/10/11 sehingga 2/11/11...pada bulan 11 sy tidak datang period???adakah disebabkan period saya tamat pada bulan 11?

    ReplyDelete
  8. salam,saya andy..saya nak tanya soalan bagi pihak isteri saya...isteri saya datang period sentiasa sama pada tiap-tiap bulan...tiba - tiba pada bulan 12 nie dia lewat,lewat 2 hari...kami baru berumah tangga pada awal tahun nie..kami berdua blm lagi merancang untuk berfamily lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu saya if dah khawin bermksud sudah bekeluarga..kalau mcm tu mcm na boleh berkhawin kalau blm lg merancang utk berkluarga

      Delete
  9. Salam, saya bulan disember ni saya tak datang haid.saya masih bujang. tapi, selalunya hari pertama saya haid 7hb dan paling lambat pun 8hn atau 9hb untuk sepanjang tahun ini.tetapi untuk bulan disember ini sehingga ke hari ini 12/12/2011 saya belum datang haid.Harap En. dapat membantu permasalahan saya

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum..bulan november saya datang bulan pada tarikh 12hb..tetapi sekarang sudah disember dan 6 hari saya masih belum datang bulan..saya ada jumpa doctor dan doctor mengatakan yg saya tidak hamil semasa membuat ujian scan..doctor bagi saya pil untuk melancarkan period,tapi saya masih belum datang bulan..dan ujian air kencing juga sudah dibuat 2 kali..resultnya adalah negative,berat badan saya juga sudah naik 2kg..

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum en zariman...sy nak tanya satu soalan...sy sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak...sy telah berhenti mengambil pil perancang 3 bln yg lepas dan masih belum ada rezeki untuk mengandung lg....sekarang ni kitaran haid sy tidak teratur setelah sy berhenti mengambil pil perancang keluarga...kdg2 36-40hari...sebelum nie kitaran haid sy teratur 28-30hari...so sy nak tanya kenapa kitaran haid sy tidak teratur setelah sy berhenti dari mengambil pil perancang?

    ReplyDelete
  12. saya ct .. bln disember lalu saya datang haid pd 7hb .. skg ni masuk hari ke 36 sy mc blum dtg haid ... sy x ambik apa2 ubat .dan berat badan sy pun ok .. sy ada sorang anak .. umur saya 22 .. ada kemungkinan kah saya mengandung ? biasa nya haid sy dtg pd hari ke32 ...

    ReplyDelete
  13. Salam.. sy Sara.. sy br je kawen dh nk masuk sebulan lbih.. masalah sy ialah before kawen sy blom dtg period dr bln 10.. last period 8 oct 2011.. skng nk msuk 3 ke 4 buln tp still blom period.. dh pergi klinik cek kehamilan tp doktor kata -ve.. lps kawen bert sy trus naik 5kg dlm masa 3 minggu.. adakah itu faktor knp haid sy dtg lewat? tp sblm kawen pon dh lewat..

    ReplyDelete
  14. salam,sy fiffy...sya sering mengalami masala lambat period dan pernah makan ubat perancangan(jasmin) atas nasihat doktor...lepas tu period sy kembali normal tapi bila sy da berhenti makan ubat tu,period saya selalu datang lambat..kenapa ???da ka itu bole menjejaskan untuk mendapat permata hati ????

    ReplyDelete
  15. sy rina.. sy dh 4 bulan xdtg haid. dulu ada mkn vitamin yg mcm minyak ikan.period dtg lpas mkn 2 3 bjik vitamin, skarang sy dah stop mkn vitamin n smpai skarang msih belum period.sy sudah kahwin dan masih belum mempunyai anak.

    ReplyDelete
  16. assalam..name saye hana dan saye berusia 20 tahun..lately ni saye kitaran haid saye sering tidak same dan saye sangat risau sbb nk dkt 2bln sy tidak period..saye tahu sbg pelajar universiti lagi2 mengambil kos kejuruteraan akan mnjadi slh satu faktor krn terpakse mengangkat berat tp adakah itu salah satu sbb mengapa kitaran haid saye terganggu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi sekarang macam mana sudah datang ke belum

      Delete
  17. Asalamualaikum.. saya baru 3 bulan berkahwin.. biasanya kitaran haid saya selalu tepat.. tpi bulan ni belum dtg haid.. dan tangan sering kesemutan.. saya seorang guru dan selalu merasa letih selepas mengajar.. adakah saya tidak dtg bulan kerna stress atau hamil? Tpi bwh perut sering rasa nyeri..

    ReplyDelete
  18. sya puan naza ,nak tanya kpd encik ,sya datang period pda bulan januari 9/1,bulan feb 5/2,bulan mac 7/3,jadi pd bulan april haid sya cuma satu hari sahaja tu pun sedikit slepas tu langsung tak keluar ,sya ada cuba check urine tpi negative ,adakh nie adalah petanda kehamilan sya ,sya memang merancang tu menimang cahaya mata .

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum..
    sy nak tanya..period saya last bln mac..bulan april blm dtg lg...saya agak risau jgk la..tp saya ada mengamalkan mkn soft gel utk melangsingkan badan..adakah period saya lambat disebabkan saya mkn ubt utk menurunkan berat badan...kerana sblm ni period saya ok je...bln ni je lmbt...help pls..
    tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum... saya juga mengalami masalah yg sgt serupa mcm u ni.. saya jgk br sebln mengamalkan soft gel utk kuruskan bdn.. saya last dtg period bln 29/3. kira period utk bln 4 msh x dtg lg. skrg da msk bln 5 pn msh x dtg lg.. tp 6/5 aritu mmg da ade tanda nak period tp sehari tu je.. esok tu da xde blk.. saya ade jgk brtny pd penjual softgel trsebut dia kata mgkin disebabkan hormon kerana kesan dr ubat tu bdn da mula nak susut so kitaran hormon x menentu. tp sy msh rs risau sgt2. sbb sblm ni ok je xde mslh.. sy msh blm brkahwin.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  20. saya dah dua bulan tak datang period..saya risau sangat..

    ReplyDelete
  21. salam, saya nur nak tanya, saya belum lagi berkahwin. Bln ni saya ada masalah period x dtg lg. bln seblm2 nya ok xde mslh.. saya ade mengambil produk pelansing badan. baru sebulan. ada kah disebabkan itu period saya x dtg? 1 lg, saya ade terbaca di internet name ubat 'DUPHASTON' utk turunkn darah haid. boleh ke saya ambil sbb saya blm brkahwin lagi & inilah baru kali pertama ade mslh x dtg haid..

    ReplyDelete
  22. Saya nurul..sy sudah 2 thn bkahwin.pnah mengalami kguguran sebanyak 2kali..period sy tiada masalah..teratur cuma sejak kebelakangan ni hny 2-3 hari shj menstruasi..tiap tiap bulan period sy jatuh pd 22 hb..pd bln ini period sy tdk dtg...bile sy buat upt d rumah -ve...adakah ini penyakit tuan...mohom penjelasan..tQ

    ReplyDelete
  23. doktor takde..cuti..dia malas jawab soalan hangpa..sian deh lohh..

    ReplyDelete
  24. Salam. Saya Sofeya. Kitaran haid saya adalah teratur iaitu selama 33 hari. Namun, kitaran haid saya pada bulan jun yang lepas adalah 28 hari. Bulan ini saya masih belum datang bulan lagi. Sehingga hari ini saya tidak menunjukkan ciri-ciri untuk datang bulan seperti senggugut, sakit belakang dan sakit di payu dara seperti yang selalu saya alami setiap bulan sebelum saya datang bulan. Saya belum berkahwin dan perkara ini mengganggu saya sehingga saya mengalami masalah insomnia yang agak teruk. Saya juga sering berasa pening dan perut saya kembung dan banyak angin. Mohon penjelasan

    ReplyDelete
  25. assalamualaikum : saya ifah.saya last datang haid 5 may 2012 tapi sampai sekarang 11 july 2012 belum datang haid lagi,sya pun belum kawin,saya risau sbb x pernah2 lambat haid,tapi kadang2 perut sya ada skit mcm segugut pinggang pun sakit bila lepas 3hari sakit tu hilang,dah sya pun telah pgi jumpa doktor tapi doktor ckp x ada apa2 masalah,mcm mna nak cepatkan dtg haid and apa masalah sya sebenarnya...

    ReplyDelete
  26. hai sya isa,saya last datang haid pada 26may tapi sampai skrg x dtg haid lagi,dan saya telah lakukan ujian air kencing sebanyak 2 kali tpi tetap negatif,hati lega dengan test tu tapi hati mulai risau kerana telah lewat dtg haid sehingga skrg... tanda2 period tu mmg ada tpi smpai skrg haid x dtg... mohon penjelasan..

    ReplyDelete
  27. ...................

    ReplyDelete
  28. Mulai remaja,kitaran haid saya tak tetap...kadang2 28,30,35 hari...saya berumur 33 tahun dan mempunyai 2 orang anak yang dilahirkan secara ceasarean...7tahun & 5tahun...kini saya merancang untuk punya anak ke 3...sejak merancang untuk hamil, haid saya selalunya lewat...35 hingga 36 hari..adakah kelewatan haid ini menunjukkan saya mempunyai masalah gynae?komen??..TQ

    ReplyDelete
  29. salam.. sya kris.. sy bru berumur 19 tahun.. sy mengalami masalah lambat datang haid pda buan ni. sy sepatutnya datang haid pda 24/08/12 nii.. tapi sampai 29/8/12 ni pun sy blom datang lagi.. knpa??? sy dh cuba test.. tp kptsan nya negatif.. sy xpnh lwat mcm ni.. tapi sbln ni sy ada mgmbil ubt untuk kuruskn badan.. dr awal bln 8 ni td.. adakh krna ubt tu?? sy risau.. pliz give me feed back...

    ReplyDelete
  30. salam saya yuyu..saya nak tanya..saya last dtg period pd 5hb8 2012..dan saya telah berkahwin pd 23hb8 2012..sehingga kini saya belum lg datang period..saya igatkan saya telah mengandung..tapi saya cube test tp keputusnnya negatif..sejak kahwin sy selalu emosi,kuat mkn dan kdg2 muntah..adakah ini tanda-tanda mengandung @ disebbkn stress??

    ReplyDelete
  31. Salam wbt , salam uukhuwah , sya sha , last priod 10.9.12 , now dh lmbt 2 mnggu lbih , dh brkhwin bulan thun ni 5.5.12 , smpi skrg xperiod lg,dan muntah2 byk kli , adakh sya mngndung?pernh ambil prncng dn mnum ubt diet sblum ni , sgt perlukn bntuan .plis bri respon , trime kasih

    ReplyDelete
  32. Salam....saya ifa... saya dah 2 tahun 2 bulan tak period.... nak pergi jumpa doktor pon tak berani.... hurmmmmm..kenapa yer?

    ReplyDelete
  33. salam,sye fi...sye mkn pil perancang dn tiap bln sye akn piriod.biaseny ubat hbs dlm mase 3 hr mesti piriod tp skrg ubt da hbs dah 5hr lewat tp sye lum bsedia tuk pregnant...ape y perlu sye lakukn...

    ReplyDelete
  34. q ayu awalnya q sering telat datang bln trs pas datang a it sakit bangart perut q,tp tmn q ngnjrn kherbal awalnya q tkt tp tak cbk 3 sacset ehh ampk krng haid q lancr n gx skit'' lg,lx mau sekedar sharing Pin q di 29FCCC37

    ReplyDelete
  35. salam... saya salina. Saya dah 2bulan tak datang haid, last datang bulan februari.. skg bulan April.. Saya ada check pregnancy test, hasil negatif... Saya risau kalau saya ada penyakit. Umur saya 19tahun, masih bujang.

    ReplyDelete
  36. salam... saya datang bulan pada kebiasaannya 5,6 atau 7 hb setiap bulan... pada 7.3.2013 haid saya datang... tapi hari ni belum kunjung tiba... ingatkan mengandung tapi uji negatif..saya test urin pada 12.4..apa masalah ye?

    ReplyDelete
  37. salam, saya datang bulan kebiasaannya normal kadang2 datang awal bulan kadang2 datang pertengahan bulan...tetapi mase bulan 3 hari tu saya datang bulan lambat, nk dekat akhir bulan 3 smpai masuk bulan 4...lepas tu bulan 4 sekarang ni saya langsung x datang2 bulan lgi... lepas lebih dari 2 bulan rasa nya saya x datang bulan termasuk tahun2 yg lepas... bleh terangkan masalah yg saya hadapi ni...? saya risau dan takut lh klu terjadi ape penyakit...

    ReplyDelete
  38. salam doktor...saya jai,saya dah khwin selama 1 tahun 4 bulan tapi rezaki tak da lagi,so skrg nak msuk bulan ke 5,tapi period saya lambat datang masuk ni dah hari ke 13,masa hari ke9 dh check still negeive..tapi saya selalu rasa nak muntah mual,breast pain,perut rasa geli n berdenyut-2.blh bgthu saya apa masalahnyer...adakah saya hamil

    ReplyDelete
  39. Hello sy tak datang bulan tp bulan yg tak datang kat sy. Sbb sy apply nk jadi angkasawa tp tak lepas. Sbb tu sy xleh datang bulan. Nk wat camne spm je

    ReplyDelete
  40. asalamualaikum,,saya noor atiqa,,umur saya dah 20tahun,,,last saya period hari tu,28april,, untuk yang bulan may saya xda smpai sekarang,, sbelum 28may 2 saya mmg ada rasa mcm nak period dha,,tp ttba sya demam panas ,,n sllu lewat tidur sampai jam 3pagi.. saya risau takut ada apa2 masalh pada diri saya,,tapi,,mmg saya ada rasa sakit2 at Rahim saya, mcm nak period,,,tapi haid sya tetap xda,,saya risau,,sekarang dha 17hb tp mc jga xda

    ReplyDelete
  41. saya dah 3 bulan tak period . sy umur 20 dan masih bujang . selalu macam nie . kalau period pun sikit je . dalam 2- 3 hari je . dan waktu malam tiada darah pun yang keluar . kenapa ye .

    ReplyDelete
  42. slm...sy x ingat la last period sy bln lps brape hrbln,tp yg psti mmg sy ada period....slps smggu abis period,sy ad mlkukn hbgn intim dgn suami..ms tu tbe2 darah keluar blik sdgkn 3 hr sblm tu,darah haid sy dh btl2 xde,skrg ni sy still lg x dtg period utk bln ni,ms hbgn intim tu,suami sy smpat buang kt luar,adakh itu blh mybabkn sy period,xde plak blaku prubhn pada diri sy spt tnda2 kehamilan...

    ReplyDelete
  43. salam sy berusia 19thn dan terakhir haid sy pada bulan3 2013..sehingga sekarang sy masih tidak haid lagi, kadang2 sy mengalami sakit di sekitar perut dan pinggang..apakah punca sebenar skt sy dan apa yang perlu sy lakukan sekarang ni??diharap dapat membantu sy ..

    ReplyDelete
  44. Sya mierah. . Last period awal bulan empat. . Smpai skrng sya belom period. .akn tetapi perut saya sakit memulas dan pinggang sya sakit.. .sya x mngambil jamu tp bru2 ne,sya ada mngambil ubt krana sakit kpala . Apa yg perlu saya lakukan. ? Mohon bntuan atau cadangan

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum doc sy dayang.. sy hbis haid bln lpas 8/5/2014..tpi smpi skrg sy xdtg haid.. sblum ni sy ada rse senggugut dtg..cpt nk mrh xde mood dan sy rse nafsu sy smakin kuat.. sy blum bkhwin lagi.. tpi sy blum dtg haid lgi.. sdah jmpa doc n doc diam xde ckp ape2 cuma bgi ubat pening sje.. adakah sy ade msalah dalaman atau stress?

    ReplyDelete
  46. Byk btul soalan yg sma. Pls.. plg easy korg cek google n jmpa dr. Rimas!

    ReplyDelete
  47. assalammualaikum,sy liena nk tnya pd bln april 2014 sy ada buat oprtn cyst slpas oprtn smggu 2 sy period..pd bln jun sy bjmpa dgn dktr blik dia on ubt medroxyprogesterone 10mg tok btlkan hormon sy..bla sy mkn ubt 2 period sy trn slma sbln tnpa hnti n sy krap skit kpla..1hr sy pgi klinik dktr 2 ckp sy xsesuai dgn ubt nie dia sarankn sy bhnti..bla sy bnti ubt nie period sy xtrn plak slma 3bln..bdn sy naik bintik2 merah,jerawat n trtama skli sy rsa skit n brt dkt pinggang sy..apakh sy akn mgalami pnykt yg serius..email sy liena4093batrisya@gmail.com..trma ksh

    ReplyDelete
  48. assalam...saya safwah..saya berumu 13 tahun dan saya belom lagi dtg haid...adakah mungkin saya sangat gemuk...saya tidak tahu...ramai rakan2 saya yg berbadan besar daripada saya sudah dtg haid...saya ingin berjumpa dgn doktor tetapi saya takut..ibu saya juga berkata mungkin saya tidak normal...saya sangat takut...saya harap saya mendapat jawapan... :p

    ReplyDelete
  49. Sya nie ada mslah tiap kali dtng haid sya msh bjang

    ReplyDelete
  50. Saya punya jdual period 2blan sekali, tpi Kali ni sudh hmpir 2blan x kluar lgy haid,saya belum berkahwin lagi,Dan sering kluar cecair sperti cheese dari bawah, apekah masalah saya. ... Urgent

    ReplyDelete
  51. Sa period bulan mac tanggal 8 until 13hb..smpai skrg mc tak period lagi..so adakah sa hamil?

    ReplyDelete
  52. Sya masih belum datang2 haid sejak bulan 2 tahun ini(2015). Dua kali sdah sy pernah laluinya. Pertama sya tak datang slama 8 bulann. Sya jumpa doktor tahun lalu. Doktor bg sya ubat. Slpas sya makn ubt slma 10 hari. 3 hari slpas mkn tu baru sya datng haid. Dari hari tu sya datng haid ikut bulan smpailah january tahun nhe(2015). Slpas tu masuk bulan 2 smpai bulan 5 nhesya belum datang2 haid lg. Sya takut sya tak boleh mngandung. Sya sangat mau jika sya bleh mngandung anak sya sndiri.

    ReplyDelete
  53. Salam..sy student lpasan spm dan sya dapati sy tak dtg haid hampir 3 bulan..apa yg patut sya lakukan ?

    ReplyDelete
  54. anonymous tu dah knp tu...meroyan je kje nye hagaha

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum . em saya nak minta pendapat sikit . last saya period 30september and sampai sekarang period saya masih belum datang . period untuk bulan oktober tak datang . apa perlu saya buat ?

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum,sape tahu jawapan bagilah thu ye,umur saya 13 thn haid pertama saya masa bulan april 2017,saya dh tak dtg haid 3 bulan dh,sya tanya ibu sya die kata dulu pun die camtu gak,tapi kenapa ye sampai berbulan tak dtg

    ReplyDelete
  57. Salam..sya sdg iktiar hamil..sebelum ni period saya normal dan lancar..tpi selepas saya amal asid folik saya tidak period...saya cek negativ dan tak hamil..adakah efect sbb saya aml asid folik...last saya period 13.6..sampai skrg 7.8 sya blm period..blh bg pndpt..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slm.. mf gnggu.. nk tanya, mcmna dgn periodnye? Still lewat or prgnatx? Sbb mngalmi simptom lewat period gak lps amik acid folic 2 bln lps.. dh lewat 18 hari.. cek upt negatif, scanning pn xde tnda kehamilan.. adkh period akn jd normal or x ye?

      Delete
  58. Hello girls,
    I'm Sonja McDonell, 23, Swiss Airlines Stewardess with 13 oversea towns, very tender & with much fantasies in emergency cases in my wonderful job. When the menstruation doesn't arrive after by latest in 30 days, I've read in the Internet, it can have the following 3 reasons:
    1) The connection between the uterus & the pussy is often too dry.
    2) To much masturbation every day & night with a dildo deep in the pussy.
    3) Low blood pressure hinders the uterus to let the blood come down.
    Since I follow these recommendations, I've my menstruation always exactly after 28 days.
    Regards
    Sonja sonjamcdonell@yahoo.com

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum.saya siti umur 15,2-3 tahun lepas saya sering datang haid selepas 2-3 bulan,tapi tahun ni dh lebih 3 bulan tapi x datang jugak haid.saya sangat risau.nak jumpa doktor tak berani.apa masalah saya.

    ReplyDelete
  60. Hi..sya mengalami masalah haid x teratur dlm 2 bulan..ia cukup merisaukn saya..dulu haid sya normal smpai sebln 2 x dtg haid..skrg rasa sakit dibahgian pggung tp x kluar darah haid.. sya masih blum bkhawin..adakh itu normal?
    Ada darah yg kuar tp sedikit n warna coklat kehitaman warna haid saya.. tolong saya 😯

    ReplyDelete
  61. hai sy shasha sy dh pun berumah tangga selalu nya sy dtg bulan mesty hujung bulan tp hari ni 1hb.4.2018 sy masih tak dtg bulan kadang2 time sy tidur mesty jari tangan sy kebas2 adakah hormon tak teratur atau pun hamil

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum ..Saya IRA saya berusia 17 tahun ..Saya sudah tidak datang haid selama Lima bulan. Sejap bulan 12/2017 sehingga bulan 4/2018.. sya sudah check tapi tidak Hamil ...tapi sebelum itu stay Ada mengalami haid yang agak lama selama sebula. Iaitu Dua minggu Saya keluar coklat Dua minggu lagi Saya keluar merah...adakah Hal ini normal bagi diri Saya atau bagaimana ...

    ReplyDelete
  63. Saya sudah dua bulan x datang haid nk masuk bulan 3 baru keluar haid yea sikit sahaja..sengugut lagi...adakah nk jumpa doktar...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...